Automyyjänä Lempäälässä

Kuka olet ja kuinka päädyit Sakalle?
Oon Sauli Raassina ja Sakalla automyyjänä ollut nyt noin puolitoista vuotta. Aloitin Sakalla ensin Express-tiimissä ja tämän vuoden huhtikuussa siirryin tänne Lempäälän pisteeseen. Ennen Sakaa olin tehnyt myyntihommia reilu kuuden vuoden ajan vähän eri aloilla. Aloitin kenkämyyjänä Intrersportilla, siitä siirryin myymään huonekaluja muutamaksi vuodeksi ja sen jälkeen tein liittymämyyntiä operaattorilla.
Oon joskus sanonut, ettei musta ikinä tulisi automyyjää. Se vaikutti vähän vanhanaikaiselta alalta. Mutta sitten näin, että automyyntiä pystyy tekemään myös etänä ja se alkoi kiinnostamaan. Olin siihen aikaan liittymämyyjänä kivijalkaliikkeessä jossa vastuualueeni oli etämyynnin tuloksen kasvattaminen parhaani mukaan, ja tämä sai ymmärtämään, että etämyynti on tulevaisuutta. Ja kun näin Sakan avoimen haun, niin jätin hakemusta heti.
Mistä automyyjän arki koostuu?
Moni sanoo, että jokainen päivä on erilainen, mutta mun mielestä ei oo – asiakkaat vaan on erilaisia. Pyrin tulemaan töihin 15–30 minuuttia ennen aloitusta. Ennen aamupalaveria tsekkaan viestit ja sähköpostin jotta voi keskittyä heti kaupalliseen! Päivä jatkuu täysin kysynnän ja lattia liikenteen mukaan, kaupallisuus ensin. Positiivinen asenne tekemisessä tekee työstä paljon helpompaa jolloin epäonnistumiset ja virheet osaa ottaa paremmin vastaan. Tykkään pitää päivän rytmin selkeänä ja hoitaa asiat särmästi niinkuin Sakalla tykätään sanoa: "yhet puheet!"
Työn vastapainona vapaa-ajalla yritän liikkua mahdollisimman paljon, juoksua ja lätkää etenkin.
Millainen yhteishenki Sakalla on?
Kun tulin Expressiin, huomasin heti miten intohimoisesti täällä tehdään töitä. Sakan yhteishenki on ihan omaa luokkaansa – yhdessä tekemisen meininki paistaa läpi kaikesta. Tänäänkin esimerkiksi soitin Joensuuhun yhdelle myyjälle ja sain sieltä heti apua, ja myös päällikkö tuli mukaan jeesaamaan, että auto saadaan myytyä.
Yhteishenki täällä ei rajoitu pelkästään yhteen toimipisteeseen, vaan se menee yli kaikkien rajojen. En oo ikinä kokenut vastaavaa työporukkaa.
Mitä oot oppinut Sakalla ja miltä sun tulevaisuuden urapolku näyttää?
Oon oppinut Sakalla ihan valtavasti. Tunnen oikeasti ylpeyttä siitä, että saan olla osa tätä porukkaa. Ennen Sakaa olin jo ihan hyvä myyjä, mutta täällä oon oikeasti oppinut, mitä liiketoiminta on. Ei vaan myydä tavaraa, vaan ymmärretään kokonaisuus – miten kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös omaan palkkaan ja yrityksen liiketoimintaan.
Mun ensimmäisiä onnistumisia Sakalla oli varmaan se, kun Altti pyysi mua vetämään koulutussetin joulukuussa uusille myyjille. Isoja onnistumisia on ollut muitakin ja viimeisimpänä se, kun Lempäälään tullessa hommat lähti heti rullaamaan ja oma paikka vakiintui tiimissä.
Tulevaisuudessa näen tosi paljon mahdollisuuksia. Esihenkilöhommat ei niinkään kiinnosta, mutta muiden myyjien kehittäminen ja valmentaminen kyllä. Tykkään ajatella myyntiä vähän syvemmällä tasolla ja siksi valmentaminen kiinnostaa.
Entäs millä autolla ajat ja mikä on sun unelma-auto?
.Ajan tällä hetkellä C-sarjan farkku-Mersulla 220D AMG-styling. Oon miettinyt jo hetken vaihtoa, mutta vielä ei oo löytynyt oikeaa, 3 litrainen nelikko CLS mahdollisesti.
Mikä on parasta Sakalla työskentelyssä?
Parasta myyjän työssä on onnistumisen tunne, uuden oppiminen ja tietenkin palkka. Sakalla on ihan huikeat mahdollisuudet kehittyä ja ansaita hyvin. Täällä on tekemisen meininki, porukka on motivoitunutta ja jokainen haluaa olla parempi kuin eilen. Se fiilis tarttuu.
Mitä haluisit sanoa automyyntiä harkitsevalle?
Jos mietit automyyjän uraa tai Sakalle hakemista, niin täällä pärjää, jos löytyy aitoa tahtoa kehittyä ja kovaa työmoraalia. Sun ei tarvii tietää autoista kaikkea – en mäkään tiennyt alussa. Riittää, että sulla on aito halu kehittyä ja tehdä hommat kunnolla. Tässä työssä draivi vie pitkälle. Vauhti korjaa virheet, kunhan suunta on oikea.